Ethel legt uit: “De school van mijn jongste zoon bood al wel Engels aan op een heel natuurlijke manier: de Engelse leraar ging gewoon met een groep kinderen naar buiten, de wereld ontdekken… “oh look! A caterpillar! That’s a beautifull one…”. Binnen een maand of drie kon mijn zoon van 7 vloeiend Engels (met een posh accent). Ondanks zijn ernstige dyslexie is hij altijd erg goed in Engels gebleven. Ik geloof enorm in die een ongedwongen manier van leren, van je belangtelling en enthousiasme volgen. En ja, dat gaat natuurlijk niet vanzelf goed. Dat moet je súper goed organiseren en faciliteren, maar liefst wel zo dat je dat niet merkt, dat het verleidt en op de juiste manier ruimte geeft.”
Inmiddels roept ook in het onderwijs iedereen dat het toch echt anders moet, maar blijkbaar is het moeilijk om een vaste werkwijze zomaar te veranderen. Toch zal dat wel moeten! We lopen er steeds meer tegen aan dat er op het moment te weinig mensen in het onderwijs willen werken. Stichting Onderwijs Transformeert heeft de moed en de visie om een andere vorm van onderwijs op te richten! Zij zijn, samen met andere initiatieven overal in het land, koplopers in onderwijsvernieuwing. Hoe geweldig is het om daaraan bij te kunnen dragen. Laten we onze kinderen, onze volgende generaties een schooltijd gunnen vol ontdekkingen en plezier.