Buitenwijs

Alle kinderen uitzwaaien aan het einde van hun schoolloopbaan, vol zelfvertrouwen en zin in het leven. Met een rugzak vol aan eigenzinnigheid, vaardigheden en ervaringen; de ingrediƫnten om het eigen leven verder vorm te geven. Dat is de missie van Buitenwijs.

Op basisschool Buitenwijs mogen kinderen hun neus achterna! Nee, niet alleen je neus, maar alles wat je nieuwsgierigheid prikkelt. Volg dat wat je ziet, voelt, hoort en ruikt. We gaan buiten de gebaande paden om. Wil je graag met een groepje een planetarium bouwen? Dan gaan we op zoek naar de juiste materialen in ons recycle centrum. Tijdens het bouwen kom je meer te weten over astronomie, natuurkunde, schrijf je een handleiding, leer je afstanden omzetten in een schaalmodel en nog veel meer. Zo integreren we lesinhoud met basisvaardigheden als rekenen en taal.

 

Buitenwijs richt zich op het hele kind. De blik is naar buiten gericht, we hebben oog voor elkaar en de wereld om ons heen. Samen leer je over welke bloemen en planten eetbaar zijn, voel je de zon op je gezicht en de wind in je rug als je buiten bent, om de planten te plukken die je daarna omtovert tot een heerlijk gerecht. We richten onze blik ook naar binnen. Wie ben je, wat wil je, hoe reageert je lijf en wat voel je. 

 


Kunst, muziek, dans en drama zijn net zo belangrijk als spelling en rekenen. Deze vakken worden daarom niet in de resterende tijd op de middag gegeven, maar zijn integraal onderdeel van ons onderwijs. En wat dacht je van dansend rekenen of rappend spellen?

 

Buitenwijs is een ecosysteem. Dat betekent dat iedereen elkaar nodig heeft en van elkaar leert. Coaches van kinderen, kinderen van elkaar, bestuurders van de coaches. Kinderen voelen, zien en ervaren hoe belangrijk het is dat we in harmonie met de natuur leven. Dit maakt ons onderwijs het onderwijs van de toekomst. Op Buitenwijs staat inclusiviteit centraal. Iedereen is welkom.

 

Leren doen we allemaal, elke dag en overal. Dat betekent dat je niet alleen leert als je op school bent, maar ook thuis of als je met je vriendjes speelt. Want elke ervaring is een leermoment. In de toekomst willen we realiseren dat kinderen die niet op school aanwezig kunnen zijn, deel mogen nemen aan ons onderwijs. Bijvoorbeeld door onderwijs op afstand.

 


lees meer
Media

Hoe dat er in praktijk uitziet, lees je in de schoolgids.

Wij snappen dat jij vol zit met vragen. De vragen die hieronder staan worden ons regelmatig gesteld, vandaar dat we ze voor jou op een rijtje hebben gezet. 

1. Is Buitenwijs geschikt voor alle kinderen?

Buitenwijs is ontworpen om aan te sluiten bij allerlei verschillende type kinderen. Buitenwijs wil een diverse en inclusieve school zijn. Wij zien dat het goed is voor de ontwikkeling van een kind als je samen opgroeid met allerlei verschillende kinderen. Je leert van elkaar, van elkaars cultuur, geloof en gebruiken. Zo creeer je respect en op de lange termijn meer sociale samenhang in de maatschappij. 

 

Kinderen waarvan wij zien dat ze hier extra goed gedijen zijn o.a. kinderen die zich snel ontwikkelen, die een grote fantasie / eigen wijsheid hebben, die graag buiten zijn, die graag bewegen, die graag hun nieuwsgierigheid volgen, die vol ideeen zitten en die (in de aanleg) zelfstandig kunnen werken. Ook kinderen met faalangst of minder zelfvertrouwen komen hier vaak tot bloei. Verder is het belangrijk dat ze binnen een groep kunnen functioneren en kunnen luisteren naar elkaar en naar de coach.

 

Buitenwijs wil een plek zijn voor alle kinderen, maar ziet in de praktijk dat ze niet altijd kan voorzien in de ondersteuningsbehoefte van een kind. In ons SOP (schoolondersteuningsprofiel) kun je precies lezen waar we op letten bij het plaatsen van nieuwe kinderen. Dit doen we in het belang van het kind! Het SOP vind je in het document Schoolgids.

2. Heeft Buitenwijs ook kinderopvang?

Buitenwijs verzorgt zelf nog geen kinderopvang. Wij zijn wel aan het kijken of wij een BSO op Buitenwijs kunnen oprichten.  Ondertussen maken kinderen van Buitenwijs  gebruik van verschillende opvangorganisaties uit de buurt. Het staat je altijd vrij om een opvang te benaderen en te vragen of ze je kind willen brengen/halen naar Buitenwijs. Onderstaande opvangorganisaties doen dat al;

 

 

3. Leert mijn kind wel hetzelfde als op een andere basisschool?

Elke basisschool heeft dezelfde opdracht; kinderen klaarstomen voor het middelbaar onderwijs. Er zijn eisen aan wat een kind moet leren op de basisschool. Deze vind je terug in de vorm van referentiekaders en SLO doelen.

 

Elke school is vrij om een breder curriculum neer te zetten dan wat er minimaal geeisd wordt. Buitenwijs doet dat. Wij hebben ons eigen curriculum opgesteld, een flexibel en thematisch curriculum gebaseerd op onze 8 ontwikkelpijlers.Van eigenwijs, tot ontwerpwijs en natuurwijs (zie schoolgids). Deze pijlers zijn SLO-doelen dekkend en zorgen ook voor ontwikkeling richting de referentiekaders.

 

Daarnaast zijn alle scholen vrij om in te vullen hoe ze aan de doelstellingen werken. Welk pedagogisch klimaat zetten ze neer, welke didactische aanpak hanteren ze. Zijn er vakken of juist thema's, methodes of niet. Wordt er geleerd via laptops, of boeken of gebruiken we het hele lijf?

 

Op Buitenwijs zetten we in op Levend Leren. Ontwikkelen vanuit betekenisvolheid en met je hele lijf en al je zintuigen. Ervaringsgericht en ontwikkelingsgericht onderwijs dat indruk maakt op kinderen. Dat enthousiast maakt om te leren. We beantwoorden elke waarom-vraag en leren kinderen dat (blijven) proberen belangrijker is dan het resultaat.

 

Ook zijn we vrij in de invulling wáár een kind leert. Door op dagelijkse basis voor settingen te kiezen buiten het eigen klaslokaal; denk aan het buitenlokaal, of de echte wereld buiten het schoolterrein, krijgen kinderen automatisch meer mee. Een rijke leeromgeving dat is waar wij voor staan.

 

 

4. Waarin onderscheidt Buitenwijs zich van bijv. een vrije school, montessori of Jenaplan?

Buitenwijs is een nieuw onderwijsconcept. Toch heeft het ook raakvlakken met bestaand onderwijs, zoals een Vrije school, Montessori, Dalton, Freinet of Jenaplan. Over het algemeen zijn we progressiever en wat minder schools.  Daar komt bovenop dat we heel veel in de buitenlucht zijn. Doordat we niet bij één stroming horen, zijn we flexibeler in ons onderwijsmodel en kunnen we echt blijven meebewegen met de tijd. Iets wat vandaag vernieuwend is en past bij kinderen die nu opgroeien, is dat namelijk niet per se over 25 jaar nog steeds.

 

Wat ons specifiek onderscheidt van een Vrije School is dat we geen jaarstofklassenssysteem hanteren. Wij zeggen niet; jij bent 6, dus je moet nu dit leren. Maar we kijken naar het kind, waar die is in diens ontwikkeling en sluiten daarbij aan. Ook zitten op Buitenwijs kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar. Dat herken je dan weer van een Montessori of Jenaplan. Onze indeling is hierin wel nét anders. In de Wereld Water vind je respectievelijk groep 1,2 en 3. groep 4,5 en 6 zitten samen in Wereld Woud en 7,8 samen in Wereld Weide.  Wij kiezen er bewust voor om groep 1,2 en 3 bij elkaar te zetten. De start van het reken- en leerproces loopt geleidelijker en we kunnen meer recht doen aan het jonge kind (tot 7 jaar).

 

Net als de Vrije School zijn we veel buiten, leren we van en met de natuur en vieren we seizoenen. Maar we zijn niet antroposofisch.. Op Buitenwijs schermen we kinderen niet af van de buitenwereld, maar laten we ze er juist aan deelnemen. Zo ontwikkel je je tot veerkrachtig wereldburger.

 

Op Buitenwijs hebben wij een eigen curriculum, dit is op basis van de 8 ontwikkelpelers, dat vind je nergens anders terug. Qua vrije keuze en eigen projecten kun je ons plaatsen tussen bijv. een jenaplan/montessori en een Agora (of democratische school) in.  Wij proberen een fijne balans te creeren tussen gestuurde, semi-gestuurde en niet-gestuurde momenten. Tussen aanbod vanuit de verrijkende leeromgeving en projecten die helemaal uit het kind zelf komen.

 

Wat ons verder onderscheidt is de betrokkenheid van ouders, die kunnen op verschillende manieren deelnemen aan de ontwikkeling van hun kind. Daarnaast zijn we als startende school natuurlijk nog heel klein. We gaan er wel voor om de stichtingsnorm van 247 kinderen te halen in het 8e schooljaar (anders kunnen we niet blijven bestaan). 

 

Tot slot hebben wij een aantal ambities; denk aan flexibele vakanties. Deze hopen wij de komende jaren te gaan waarmaken.

5. Wat kunnen we verwachten van 'groep 3' op Buitenwijs?

Groep 3 is voor veel kinderen een belangrijke en spannende tijd. Eindelijk leren lezen en schrijven en serieus aan de slag. Op Buitenwijs pakken wij dit nét even anders aan. Wij zorgen voor een geleidelijke overgang tussen groep 2 en 3 door alle jonge kinderen t/m de groep 3 leeftijd bij elkaar in de coachgroep te plaatsen (in de Wereld Water). 

 

Wanneer ze er aan toe zijn, dat kan wat later zijn, maar juist ook eerder, kunnen kinderen meedoen in oefen & instructiemomenten op het gebied van leren lezen en rekenen. Dit zijn korte momenten op de dag (Basiswijs tijd) in kleine groepen. De rest van de tijd kunnen ze verder spelen in rijke hoeken. Ze kunnen ook de ene periode aan meer gerichtte leertijd dan de volgende. 

 

Verder zetten wij sterk in op levend leren; leren met je hele zijn en al je zintuigen. Denk aan bewegend rekenen en taalexpressie vanuit fantasie. We maken hierbij wel gebruik van bewezen bronmateriaal. Specifiek o.a. 'Met sprongen vooruit' (voor rekenen) en 'Lijn 3' (voor taal). 

6. Hoe werkt de aanmelding van mijn kind?

Zie je je kind al rondstruinen op Buitenwijs? Meldt je kind dan aan via het aanmeldformulier. Aanmelden doe je zodra je de keuze voor Buitenwijs hebt gemaakt. Om deze keuze te maken kun je naar een van onze evenementen komen. Als je hiervan op de hoogte gehouden wilt worden, kun je je het beste aanmelden voor de maandelijkse nieuwsbrief.

 

Een aanmelding is nog geen inschrijving; de formele inschrijving vindt plaats rond de leeftijd van 3,5 jaar. Als je kind is aangemeld, krijg je hier vanzelf een uitnodiging voor van een van onze groepscoaches. Samen plannen jullie een inschrijfgesprek; dit vindt plaats bij jullie thuis. Zo kunnen we het gezin goed leren kennen. In dit gesprek ( of voorafgaand) onderzoeken we ook de ondersteuningsbehoefte van het kind en of Buitenwijs hierin kan voorzien. Als dit niet het geval is, zullen we een andere school adviseren.

 

Als groeiende school kunnen we meestal een plek garanderen. Bij een volle groep, openen wij een nieuwe groep. Wel is het fijn voor onze planning (zijn er genoeg coaches, lokalen etc.) dat we op tijd weten als er een nieuw kind komt. Vul dus optijd het aanmeldformulier in. (En ja, dat mag ook zodra een kind geboren is ;)).

 

 Zie hier voor het aanmeldformulier: Jouw kind naar basisschool Buitenwijs te Zwolle? (onderwijstransformeert.nl)

7. Hoe ziet ouderbetrokkenheid er uit bij buitenwijs?

We willen iedereen de kans geven om mee te denken over Buitenwijs-zaken. Tijdens de avond over ouderbetrokkenheid werd voorgesteld om veel verschillende vormen van betrokkenheid te organiseren: gewone overleggen waar iedereen welkom is, online bijeenkomsten, gesprekken over een specifiek onderwerp, denktanks rond een thema waar je je voor kunt inschrijven, bijeenkomsten met ook de kinderen erbij, enquêtes, referendums voor sommige onderwerpen en een heel populaire: thema-avonden bij het kampvuur!  


Centraal aanspreekpunt 

Hoe zorgen we dat al die input op de goede plek terechtkomt? Om alles op een goede manier samen te brengen, willen we 4 mensen vragen om het eerste aanspreekpunt te zijn. Zij vormen dan gelijk de wettelijk voorgeschreven medezeggenschapsraad. Zij krijgen echter nadrukkelijk de taak om via veel verschillende vormen ook alle andere ouders en medewerkers te betrekken. Zij zijn de verbindende factor tussen alle verschillende medezeggenschapsactiviteiten. Dat betekent niet dat zij alles zelf hoeven te organiseren, maar wel dat zijn zorgen voor een goede communicatie tussen alle mensen. 

 

Meer informatie hierover kun je vinden op de pagina "ouders"

 

8. Hoe is de aansluiting van Buitenwijs op het voortgezet onderwijs (VO)?

Buitenwijs sluit aan op het VO zoals elke andere school. Alleen beschikken de kinderen niet alleen over de benodigde leer-, reken - en taalvaardigheden, maar nog over een hele boel meer. Zoals weten wie je bent, waar je goed in bent, wat je lastig vind, wat je wil leren, hoe je graag leert. Ook zullen ze zich opstellen als Earth keepers en veel zorg dragen voor elkaar, beschikken over samenwerkingsvaardigheden.  Ze durven hun grenzen aan te geven en te vertellen waar ze behoefte aan hebben.

 

Het kan zijn dat niet elke middelbare school goed aansluit bij de schoolbeleving. het is natuurlijk lastig als je ineens geen vrije keuze meer hebt, niet meer op je eigen niveau kunt ontwikkelen of je nieuwsgierigheid achterna mag gaan. Gelukkig zijn er ook ontwikkelingen binnen het VO. Zoals onderwijsroutes binnen bestaande scholen of nieuwe scholen. Als het zo ver is zullen wij helpen om het VO aanbod in kaart te brengen en een weloverwogen keuze te maken. De keuze ligt natuurlijk bij de ouders/verzorgers en het kind.

9. Hoe lang denken jullie op deze locatie te blijven?

Buitenwijs kan doorgroeien op de huidige plek. Naar verwachting blijven we hier de komende 5 tot 8 jaar. Wij zitten in een traject met alle scholen in Holtenbroek om visie te vormen op de toekomst. Dit kan betekenen dat we op een (andere) nieuwbouw locatie in Holtenbroek terecht komen. Het kan ook zijn dat onze definitieve plek buiten de wijk gaat liggen. Uiteraard blijft Buitenwijs in Zwolle en blijft goede bereikbaarheid, naast veel ruimte, een zeer belangrijk uitgangspunt.

2023 Opening Buitenwijs 111834983105
2023 Opening Buitenwijs 111834983105
2023 Opening Buitenwijs 111834983039
2023 Opening Buitenwijs 111834983039
voetjes op pad 111796536527
voetjes op pad 111796536527
20231102 123949015 iOS 111796536480
20231102 123949015 iOS 111796536480
buitenpak 111796536427
buitenpak 111796536427

Schooltijden

op de lange dagen hanteren wij een continu rooster; de kinderen eten op school.

 

  • maandag: 8.45-14:15
  • dinsdag: 8.45-14:15
  • woensdag: 8.45-12.15
  • donderdag: 8.45-14.15
  • vrijdag: 8.45-14.15

Praktische informatie voor ouders

Via deze link vindt u een overzicht met praktische informatie over Buitenwijs.

 

Bijvoorbeeld over:

  • ouderbetrokkenheid
  • de verschillende vrijwilligerswerkgroepen
  • de ouderbijdrage en andere financiën
  • veiligheid
  • het team

Schoolleider

Hebt u belangstelling of vragen? Neem dan contact op met Rianne. Werkdagen: maandag, woensdag, donderdag.

 

Bij afwezigheid van Rianne of op dinsdag, kunt u contact opnemen met  Jolien. Op vrijdag is er geen schooleider aanwezig.