Basiswijs op Buitenwijs

07-10-2025
Spelenderwijs leren

Leren rekenen, lezen en schrijven. In Wereld Water ontwikkelen de kinderen deze vaardigheden op allerlei manieren. Binnen én buiten. Met spel, beweging en door verschillende materialen te gebruiken zetten ze de eerste stappen. 

 

Een mooi voorbeeld is de letterspeurtocht. Hier integreren we het herkennen van een (nieuwe letter) en het schrijven ervan met een speurtocht op het schoolterrein in de buitenlucht. Kinderen zijn geconcentreerd en gemotiveerd om ze allemaal te vinden en dus op te schrijven. Door de klembordjes kun je gemakkelijk buiten aan de slag met potlood en papier. Voor de coach is ook goed te zien waar de kinderen staan in deze motorische vaardigheid aan het einde van de oefening. Tegelijkertijd is het een onderwijsactiviteit die makkelijk opnieuw ingezet kan worden met andere letters en op andere plekken. 

 

Andere voorbeelden van motorische oefeningen in (voorbereidend) schrijven zijn;

 

  • Grote letters verven met water op de muur en echte kwasten
  • Letters trekken met je vinger in een lettersjabloon op verschillende natuurlijke ondergronden
  • Woorden maken met lettervormen
  • Letters oefenenen met stoepkrijt
Basiswijs staat elke ochtend op het programma, behalve op woensdag, dan is er ruimte voor avontuur

Verschillende bronmaterialen

 

In de volgende stap van het ontwikkelproces, gaan de kinderen steeds meer aan de slag met verschillende werkbladen. Er wordt  gebruik gemaakt van verschillende bronmaterialen zoals Lijn 3 in het leren lezen proces en de schrijfvriend voor het leren schrijven. Bij rekenen volgen we de doelen van LDO. Verder maken we o.a. gebruik van Junior Einstein voor aanvullend materiaal.

 

Ontwikkellijnen

 

De kinderen krijgen instructie in kleine groepjes op het eigen niveau. We delen ze niet in naar leeftijd of leerjaar, maar hebben ontwikkellijnen opgesteld. Het kan zijn dat een kind taalactiviteiten volgt in ontwikkellijn 2, maar rekent in ontwikkellijn 3. Wij kijken waar het kind is in diens ontwikkeling en daar sluiten we bij aan. Zo verkleinen we ook de kans op 'blijven zitten' of 'een klas overslaan'.